شنبه 17 خرداد 1404
تاریخ ایجاد: شنبه 2 تیر 1397   تاریخ بروزرسانی: شنبه 9 تیر 1397   

شرح وظایف رئیس اتاق عمل 

  • بررسی وضعیت موجود دراطاق عمل تحت نظارت به منظور تعیین مشکلات مرتبط با ارائه خدمات و کیفیت مراقبت
  •  برنامه ریزی در جهت اجرای استانداردهای مراقبتی
  • نظارت بر تنظیم برنامه کار کارکنان تحت نظارت در شیفتهای مختلف
  • تعیین وظایف کارکنان تحت نظارت (تقسیم کار)
  • برنامه ریزی جهت آگاه سازی کارکنان جدید الورود به مقررات اداری استانداردهای مراقبتی و شناخت کامل نسبت به واحد از نظر محیط فیزیکی، وسایل و تجهیزات و آشنایی با سایر قسمت های مرکز
  • برنامه ریزی جهت آموزش به مددجویان/ بیماران قبل از عمل
  • پیش بینی نیازهای واحد مربوطه از نظر امکانات، تجهیزات داروها و لوازم مصرفی و پیگیری جهت تأمین آن
  • برنامه ریزی جهت کنترل عملکرد تجهیزات مورد استفاده در بخش در هر شیفت
  • برنامه ریزی جهت حفظ و نگهداری و تحویل تجهیزات واحد مربوط در هر شیفت کاری
  • تشکیل جلسات گروهی و جلب مشارکت کارکنان در جهت حل مشکلات واحد مربوطه
  •  
  • شرکت در جلسات مدیران و ارائه نیازهای کارکنان،مددجویان، بیماران و پیشنهاد جهت بهبود وضعیت
  • نظارت در امر سرویس کلیه دستگاهها و وسایل و طرز صحیح به کار بردن وسایل که خارج یا داخل می شود
  •  ثبت و گزارش کلیه امور واحد مربوطه به مسؤلین ذیربط(شامل درخواست‌ها، وقایع غیر مترقبه،حوادث،کمبودها، نقایص،نیازها .....)
  •  
  • نظارت بر آموزش دانشجویان در اتاق عمل
  •  
  • برپایی کنفرانس های داخلی جهت افزایش سطح دانش و مهارت حرفه ای کارکنان اتاق عمل
  • تکمیل فرم ارزشیابی مصوب کارکنان واحد مربوطه
  • کنترل حضور و غیاب پرسنل واحد مربوطه
  • ارزشیابی مستمر خدمات ارائه شده توسط کارکنان از طریق بررسی رضایت مندی بیماران، همکاران و .../ مشاهده/ چک لیست/ و ...
  • کنترل و چک پرونده بیمار هنگام انتقال به بخش
  • کنترل و چک روزانه ترالی احیاء
  • کنترل و تنظیم لیست اضافه کار و طرح مشارکت ماهیانه پرسنل طی هماهنگی با واحدهای ذیربط
  • مشارکت در کمیته های بیمارستانی بخصوص کمیته سوانح، کمیته دارو و درمان و تجهیزات و کمیته مرگ و میر( بر حسب ضرورت) و اتاق عمل
  • نظارت بر تکمیل فرمهای آماری به صورت ماهیانه
  • کنترل و نظارت بر تمیزی و ضد عفونی کردن دستگاهها و فضای فیزیکی بخش و کادر خدماتی
  • کنترل و نظارت بر نحوه تحویل و انتقال بیمار
  • آشنایی کامل به CPR (احیا)
  • همراهی و گزارش دقیق در هنگام بازدید و برنامه ریزی مسئولین بیمارستان از بخشها
  • آشنایی و آگاهی کامل از انواع عملهای جراحی موجود در بخش، میزان داروها ،‌موارد مصرف و عوارض ناشی ازآنها
  •  
  • کنترل و نظارت بر نحوه تحویل گرفتن بیمار و پرونده و ترتیب انجام عملهای جراحی بر حسب اولویت
  • کنترل و نظارت بر نظافت و ضدعفونی دستگاهها و فضای فیزیکی اتاق عمل وکادر خدمات
  • سنجیدن نیازها و پیش بینی وسایل و داروهای ضروری
  • نظارت بر washing اتاق عمل
  • نظارت بر عملکرد پرسنل واحد CSR و بررسی و کنترل شستشو و استریلیته وسایل ، شستن دستها، نحوه بازکردن وسایل استریل و استفاده صحیح از گان وماسک و ...
  • نظارت بر رعایت نکات لازم در مورد کیسهای (case) عفونی و کنترل نظافت و ضد عفونی کردن اتاق عمل و وسایل بعد از اتمام عملهای عفونی
  • نظارت بر تکمیل فرم پاتولوژی و ارسال نمونه‌های پاتولوژی به آزمایشگاه مربوطه
  • برقراری ارتباط با پرشکان جراح و مسئولین بخشها جهت تنظیم برنامه اتاق عمل